Genieten in de sauna

De sauna ontspant, voert afvalstoffen af en verlicht stress en spanning

Eén keer in de week 'puffen' in de sauna verhoogt je natuurlijke weerstand aanzienlijk. Mensen die regelmatig een sauna bezoeken, hebben bijvoorbeeld minder last van verkoudheden. Frequent saunabaden is aan te raden voor sporters, mensen die onder spanning staan of pijnlijke spieren en gewrichten hebben. De sauna ontspant vermoeide spieren, voert afvalstoffen af en verlicht stress en spanning.

Wat doet de sauna met je?

  • De sauna verhoogt de natuurlijke weerstand.
  • De sauna verzacht en ontspant vermoeide spieren.
  • De sauna verlicht stress en zorgt voor ontspanning.
  • De sauna verhoogt de stofwisseling.
  • De sauna verbetert de bloedcirculatie.
  • De sauna ververst de vochtreserves.

Het effect van saunawarmte

Om de saunawarmte kwijt te raken, begint je lichaam zweet te produceren. Het voordeel is dat zo niet alleen warmte, maar ook afvalstoffen worden afgevoerd. Bovendien worden diverse lichaamsfuncties gestimuleerd. Je hart gaat bijvoorbeeld sneller kloppen, alsof je aan een flinke wandeling bezig bent. Dat is niet alleen goed voor de werking van je hart, maar zorgt ook voor een betere doorbloeding van je hele lichaam. Daarnaast werkt de saunawarmte ontspannend op je geest, spieren en gewrichten.

De warmte en koude toegelicht

In de saunacabine wordt de warmte indirect via de lucht aan je lichaam doorgegeven bij een temperatuur van zo'n 70 tot 100 graden Celsius. Doordat de luchtvochtigheid zeer laag is, is die extreme warmte redelijk goed te verdragen: het zweet verdampt dan makkelijker. Door af en toe wat water op de stenen van de saunakachel te gieten, creëer je een stoomstoot die op je huid neerslaat en het zweten bevordert. Doordat je lichaam flink heet wordt, is afkoelen een essentieel onderdeel van het saunaritueel. Letterlijk neem je een koude douche na elke saunaronde.

Onze sauna vind je in onze praktijk in Zeeland, Middelburg.